• +376 814 814

  • info@psicob.ad

Blog

Com educar les emocions dels nostres fills?

Com educar les emocions dels nostres fills?

Per PsicoB

La societat, la família i tot l’entorn de l’infant influeixen en la construcció del desenvolupament de les emocions dels nostres fills.

Si des de ben petits, els eduquem en la gestió de les emocions, tindran una bona base per a fer front de les dificultats emocionals que poden presentar-se en la seva vida adulta.

Les emocions ens envolten en el nostre dia a dia i ens predisposen a actuar d’una determinada manera segons com les sentim i com les gestionem.

Exercici de les emocions a través dels colors per tal d’aprendre a reconèixer, per a la futura gestió:

  •  Groc: pena, tristesa
  •  Vermell: tensió, ràbia
  •  Blau: “alerta emocional”
  •  Verd: Què bé que em sento!

Això ens serveix per a començar a mesurar el nostre termòmetre emocional.

DESENVOLUPAMENT EMOCIONAL EN LA FAMÍLIA

S’inicien en els primers vincles afectius i es reconeixen tant les emocions positives com negatives. Els pares, són els motors del desenvolupament, són models de comportament i d’imitació.

Existeixen múltiples estudis que afirmen que un adient desenvolupament emocional afavoreix en el bon rendiment i desenvolupament acadèmic.

Hi han múltiples beneficis en la gestió de les emocions:

  •  Afavoreixen els impactes positius i les bones conductes dels infants.
  •  Ensenyen a compartir
  •  Faciliten una llar en calma.
  •  Inciten a la felicitat dels membres.
  •  Ajuden a aprendre a viure en positiu.

En conclusió, hem de ficar fil a l’agulla per a educar les emocions.

Desenvolupament emocional dels pares per tal d’ajudar als fills: Propostes per a Pares

  •  Desenvolupar la consciència emocional: Significa percebre les emocions pròpies i la dels altres.
  •  Desenvolupar la empatia: Significa comprendre a l’altre i posar-se al seu lloc.
  •  Aprendre a regular les emocions: Significa ser capaç de prevenir les emocions negatives per tal de canviar-les i/o gestionar-les.

/strong>: Penseu en una situació complicada que hagueu patit amb els vostres fills, per exemple una rebequeria en públic.

Formuleu-vos aquestes 3 preguntes:

  •  Com em sento? Què sento?
  •  Com et vols sentir?
  •  Què puc fer per sentir-me com vull?

Normalment la resposta natural dels pares a la última qüestió és que no saben que fer.

Proposem algunes estratègies per tal d’aconseguir sentir-nos com volem:

  •  Contar fins a 10.
  •  Respiració profunda
  •  Canviar d’espai
  •  Deixar refredar
  •  Cuidar-se per cuidar: Aprendre a buscar les emocions positives en el dia a dia.
  •  Hakuna Matata: pensar en Positiu!!

Estratègies per als fills:

  •  Facilitar espais per la comunicació.
  •  Posar “etiquetes de les emocions”. Pot ser un dibuix, un color...
  •  Escollir 4 emocions i potenciar-les amb pel·lícules, llibres....
  •  Ajudar-los a pensar en com se senten: Que la provin de descriure, que dibuixin com se senten...
  •  Puntuar del 0 al 10 com se senten enfront a una emoció: Com de nerviós et sents del 0 al 10?
  •  El pot dels bons moments: amb fotografies, post-it....
  •  Amb gomets, posar la emoció que més ha imperat en el transcurs del dia.
  •  Per potenciar les emocions positives, felicitar el que han fet bé.
  •  No etiquetar la conducta sinó l’acció: Per tal d’afavorir a una autoestima positiva. Ex: Evitar dir que ets un nen dolent per haver trencar el gerro, i desqualificar l’acció.
  •  Potenciar l’afecte.

Com gestionar un conflicte:

Exemple: Germà que pega a un altre nen

  •  Parlar des del JO: No m’agrada quan et comportes així.
  •  Des del sentiment: Em fas enfadar i no m’agrada.
  •  Peticions de millora: M’agradaria saber què puc fer per ajudar-te a canviar aquesta actitud.
  •  Preguntar i no acusar: M’agradaria saber perquè ho has fet.
  •  Discutir els temes 1 per 1: Evitar: Has fet el mateix quan l’altre dia vas empènyer a aquell nen perquè no et deixava la pilota.
  •  No utilitzar el MAI, SEMPRE, TOT, RES...
  •  Parlar des de la calma.
  •  Prestar atenció a la conversa: Evitar: Ai! Espera’t un moment que aniré a la cuina a mirar el foc... Es a dir, Escolta Activa i Mirada!

En conclusió, aplicar el mètode NEMO (Nom - Emoció - Motiu - Objectiu).

PsicoB
info@psicob.ad